Opera

Här följer en presentation av några operaprojekt som jag arbetat med:


"Fallet Ander, en historia om ett mord (eller två)"
Musik Lars Carlsson, Text Catarina Gnosspelius

Nalen, Stockholm samt Västerås Konserthus, mars 2006

Vi skapade en helt nyskriven opera om landets sista avrättning.

Se hemsida
www.falletander.com

Se utsnitt ur Fallet Ander med Quick Time Player
FA liten film.mp4



"Romeo and Juliet" av Bellini. Opera Vildmark
Ice Globe Theatre, Jukkasjärvi, jan-mars 2005

ur NSD torsdag 27/1:

"Och vi sveps med, från första takten, första tonen, är det som om inget annat existerar.
Det sorgsna griper tag, den olyckliga kärleken, den melankoliska sången och sångarnas
förmåga att fånga oss. Jag kommer inte ihåg när jag senast kände att något träffat så rätt."

Se film "Romeo and Juliet" med Quick Time Player
R&J.mp4



"Don Pasquale" av Donizetti. Läckö Slott
Läckö slotts borggård, juli 2002

Don Pasquale under behandling av Doktor Malatesta

Medverkande: John Erik Eleby, Agneta Eichenholz, John Lundgren, Fredric Hellgren, Torbjörn Lillieqvist
Läckö Slottsoperas kör och orkester under ledning av Sonny Jansson. Scenografi och kostym Mathias Clason.

1800-tal mot 1900-tal. Gammalt mot nytt. Mansvärld mot emancipation. Konservatism mot nytänkande.
Tradition mot teknisk och vetenskaplig utveckling. Några nyckelord för tolkningen av commedia del'arte intrigen
i Donizettis sista komiska opera från 1843. Här fick Norina omge sig med böcker, Ernesto leva bohemliv,
och pengarna slösades på telefon, grammofon, dammsugare och kamera. Don Pasquale behandlades
med blodiglar, även om Doktor Malatesta mer intresserade sig för de nya Freudianska tankegångarna...

Operan gavs på borggården 14 föreställningar - alla mer än fullsatta - och direktsändes i P2 en lördagkväll i juli.

ur recensioner:

"Magnetism på scenen" Svenska Dagbladet

"Att smälta till vax på Läckö borggård" Bohuslänningen

"Frapperande säkra soloinsatser och samspelt orkester" Dagens Nyheter

"På scenen ageras det med humor och speed på ett sätt som inte står de stora
operascenerna särskilt långt efter."
Expressen

"Regissören och översättaren Catarina Gnosspelius och kostymören Mathias Clason
har valt några få men viktiga detaljer att hålla oss till: telefonen, cigaretter i kvinnors munnar,
dammsugare och kläder till det. Hela regin är ganska ren från överdrifter."
Kulturnytt, radions P1



Norina presenteras som "den lilla dockan" för Don Pasquale - finklädd i hjälm med plym - i akt 2



"Don Giovanni"
av Mozart med Läckö Slott
Läckö slotts borggård, juli 99

Don Giovanni och Leporello i slutscenen
Medverkande: Thomas Lander, Harald Nygren, Ingegerd Nilsson, Lotta Lindqvist, Klas Hedlund m fl.
Dirigent och musikalisk ledare: Mårten Landström.

Johan Franzon skrev i Göteborgsposten:

"I det yttre finns en tilltalande enkelhet i den Don Giovanni som just nu spelas på Läckö slott. Orkestern är reducerad till ett minimum, vilket får de enskilda instrumenten att framträda desto tydligare. Och utöver ett upphöjt trägolv består scenografin helt enkelt av slottets borggård, vars vinklar och vrår finurligt utnyttjas i spelet. (-)
Den yttre enkelheten motsvaras inte av en inre. Här är det inte frågan om att bränna av Mozarts Don Juan som ett lagom kittlande sommarnöje. Regissören Catarina Gnosspelius mejslar snarare fram en kvinnoförbrukare med skrämmande patologiska drag. Det är inte klådan mellan benen utan tomheten i hjärtat som driver honom. I Thomas Landers ansikte finns en trött desperation som vittnar om ett liv där ingenting varit så viktigt att det inte har kunnat bytas ut. "Leve friheten!" sjunger han på sin stora vin- och opiumbal och lovar lägra tio kvinnor före gryningen. Denna liknöjda frihet har någonting att säga vår nyliberala tid.
Man kan också hitta politiska dimensioner i två andra figurer som gör intryck denna kväll. Det gäller Don Giovannis tjänare Leporello, gestaltad av Harald Nygren, som är komiskt kluven mellan sitt förakt för herren och sitt försvar för den egna relativt priviligierade positionen. Nygren kan också locka till skratt genom att byta riktning och tonfall mitt i en replik. Även hos bondflickan Zerlina finns en klassmässig glidning: hon är trolovad med bondpojken Masetto men attraheras av Don Giovanni och hans löften om det goda livet. Att man tittar på Zerlina beror också på att hon spelas av Sandra Heymann, som sjunger med sällsynt lätthet och lust. Överhuvudtaget är detta en musikaliskt övertygande uppsättning."

Mer bilder
Hem
Välkommen
Teater
Skrivande
Läckö Slott
CV/Meritlista
Kontakt